Freakshow en vulkanen - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Kim Haan - WaarBenJij.nu Freakshow en vulkanen - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Kim Haan - WaarBenJij.nu

Freakshow en vulkanen

Door: kimdehaan

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 Maart 2010 | Nicaragua, Managua

Dag allemaal. Hier weer een nieuw berichtje van mij, speciaal voor m’n moeder omdat ze er maar om blijft vragen (serieus ELKE DAG: ‘ahh wanneer ga je nou op weblog schrijven, vinden we zoo leuk’).

Granada
Twee weken geleden vertrok ik naar Granada, een mooi koloniaal stadje een uurtje rijden van Managua. De busreis er naar toe was al een heel avontuur. Hier worden namelijk oude Amerikaanse schoolbussen gebruikt. Van die gele en blauwe bussen met houten bankjes waar je je benen amper kwijt kan omdat ze eigenlijk voor kinderen gemaakt zijn. De chauffeur heeft voorin vaak allemaal kruizen en goddelijke teksten hangen zoals ‘Jezus is de enige weg naar het leven’. De bussen rijden vaak! Ongeveer elke minuut, daar kan Nederland nog iets van leren. Ik stond nog geen 10 seconden te wachten toen er al een bus stopte. In de bus werken twee mannen, de chauffeur en z’n hulpje, die zoveel mogelijk mensen in de bus probeert te krijgen. Het hulpje vroeg waar ik naar toe moest en toen ik ‘Granada’ antwoordde, pakte hij me vast en sleurde me zo de overvolle bus in. De hele weg staan was niet zo’n pretje met een backpack om. Ik voelde me nogal bezwaard dat ik zoveel ruimte in beslag nam in een bus vol Nicaraguanen die me aankeken alsof ik van een andere wereld kwam (wat eigenlijk ook gewoon zo is).

Een uur later kwam ik bezweet aan in Granada. Meteen ingechecked in hostel ‘the bearded monkey’. Een heel fijn hostel vol met hangmatten. Daar eerst lekker een boekje gelezen in zo’n hangmat (en een paar keer in slaap gevallen). ’s Avonds met een paar Amerikanen uit het hostel naar de kroeg gegaan en rum gedronken. De rum hier, flor de Caña, is zeven jaar oud en smaakt me slecht! Zo he, misschien moet ik er nog even aan wennen maar die avond hing ik al na drie glaasjes de hele nacht boven de wc. Echt top. De rest van de week maar overgegaan op bier.

Verder heb ik een beetje de stad verkend. Granada heeft alles wat Managua niet heeft, een centrum bijvoorbeeld. Een groot plein/park waar mensen hun zelfgemaakte armbandjes en dingetjes proberen te verkopen aan dikke Amerikanen (en domme Nederlandse meisjes). Daarnaast zijn er veel leuke restaurantjes en winkeltjes. Het is een hele fijne, knusse, kleurrijke stad. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik hier niet woon.
Ook heb ik een heerlijke boottocht over het meer van Nicaragua gemaakt. In het meer bevinden zich wel meer dan 300 kleine eilandjes, de meeste bewoond door lokale vissers. Bijzonder om te zien hoe de mensen daar wonen.

In het hostel waren trouwens opvallend veel dertigers met een vervroegde midlifecrisis. Baan opgezegd, huis verkocht en een ticket geboekt naar een warm land om vervolgens elke avond super stoned in een hostel ‘the time of their lives’ te hebben. Een avond sprak ik met één van die midlifecrisers, een Canadees meisje (of eigenlijk vrouw, ze was tenslotte al 34) met dreadlocks, die al een maand in het hostel woonde. Ze wilde niet meer terug naar Canada, ze wilde verliefd worden in Nicaragua. Op een gegeven moment pakte ze haar dagboek erbij en begon eruit voor te lezen. Ze vroeg het universum (het begon serieus met ‘Dear universe’) een man voor haar te zoeken. Daarnaast had ze een lijst gemaakt met de eisen waaraan haar prince charming moest voldoen (lief, knap, grappig, slim, begripvol, altijd voor me zijn etc). Veel succes, dacht ik bij mezelf. Misschien is het toch een verlate pubertijd ipv een vervroegde midlifecrisis.
De volgende dag leek ze haar droomprins gevonden te hebben, een 18-jarige Amerikaan met dezelfde dreadlocks als zij, die voor het eerst zonder z’n ouders op vakantie was. Wat betekent, elke avond zo lam mogelijk worden. Romantisch zaten ze aan elkaars haar te plukken terwijl ze een joint deelde. En ze leefden nog lang en gelukkig.


Isla de Ometepe
Na vijf dagen genieten van de drukte in de stad vond ik het de hoogste tijd om de natuur in te duiken. Samen met een ander Nederlands meisje dat ik in het hostel had leren kennen, vertrokken we naar Isla de Ometepe, een eiland midden in het meer van Nicaragua. Op dit eiland staan twee vulkanen, waarvan eentje actief. De bootreis was weer erg bijzonder, naast toeristen lagen er ook tien grafkisten op de boot. We kwamen aan in het plaatsje Moyogalpa waar we incheckten in het meest bizarre hostel ooit. Ten eerste had het hostel een hert in de tuin. En niet zo’n schuw hert als bij huize de Haan maar een tam hert. Ik heb hem Bambi genoemd. Bambi’s dagbesteding is het likken van mensen. Heel bijzonder. Ten tweede zaten er allemaal hele rare mensen in het hostel. En dan bedoel ik echt raar. Elke ochtend om acht uur zat er een oude, bezopen Amerikaan aan de bar die volgens mij niet meer wist hoe hij van het eiland af moet komen. Annemiek (reisgenootje) en ik zaten te ontbijten terwijl de man vroeg waar we vandaan kwamen. ‘Holland’ antwoordden we. Verder probeerden we hem een beetje te negeren omdat hij ontzettend irritant was. Toen werd hij boos. ‘You know how many Americans died in Holland, so you can eat?!?!?! 7000!’ zei hij terwijl er een sliertje kwijl langs z’n kin naar beneden liep en hij woest met zijn liter fles bier in de lucht zwaaide. Alleen maar dat soort vreemde types bevonden zich in het hostel. Mensen met bochels en de meest vreemde tatoeages, wannabe-hippies, drugsdealers en alcoholisten, het was een grote freakshow. Ik was die dag een beetje koortsig en ik dacht serieus dat ik aan het hallucineren was.
De volgende dag zijn we hem snel gesmeerd naar playa Santo Domingo, een prachtig stuk van het eiland met een heerlijk strand. Hier hebben we een paar dagen lekker vertoefd met een paar Canadezen en Engelsen. Niet heel veel gedaan, voornamelijk gezwommen en in een hangmat gelegen. Ik heb zoveel geslapen daar, niet normaal. Eén dag zijn we nog actief geweest, toen hebben we een berg beklommen met aan de top een waterval. Met de bus gingen we eerst naar een ander deel van het eiland. Een uur lang over een onverharde weg (het was maar een stukje van 14 km), dat was weer een heel avontuur. Daar aangekomen kon de klim beginnen. Noooh, het was me toch een partij zwaar! De weg was slecht en het was super warm. Na anderhalf uur klimmen was ik al tien keer overleden, maar we hadden het gehaald. De top. En het was het waard, de waterval was prachtig. De terugweg naar beneden was ook weer enig. Omdat de weg zo slecht was (losse stenen, rotsen, stuivend zand), ben ik ongeveer vijf keer onderuit gegaan. Beneden aangekomen was ik helemaal zwart. De douche daarna in het hostel was nog nooit zo fijn geweest.

Ik merk trouwens dat m’n verhaal wel lang wordt. Ok, ik zal snel afronden. Het eiland was verder super mooi, groen, natuur, dieren blablabla. Nee serieus, er lopen op dat eiland gewoon allemaal dieren los rond. Paarden, kippen, apen, herten, noem maar op. Na de tocht naar de waterval heb ik trouwens besloten om geen vulkaan meer te beklimmen, ik ben hier tenslotte voor m’n plezier. Ooh en één dag was de vulkaan een soort van aan het uitbarsten. Er kwam allemaal rook uit. Ik vond het allemaal heel spannend maar het schijnt normaal te zijn.

Inmiddels ben ik alweer een paar dagen in mijn huis in Managua. Ik ga namelijk eerder beginnen met m’n stage (morgen al!) zodat ik in juli nog een paar weken kan reizen. En ik heb toch zin om te beginnen. De afgelopen dagen heb ik me nogal verveeld aangezien ik hier nog geen sociaal leven heb. Gelukkig vroeg m‘n huisgenoot gisteren of ik mee wilde naar een feestje (jeej een feestje!). Was heel gezellig, meteen een paar Nicaraguaanse vrienden gemaakt, dus ik denk dat het wel goed komt. En de rum smaakt me ook al beter.

Iedereen trouwens bedankt voor de lieve berichtjes, heel leuk om te lezen!

Ps. De insecten hier zijn verliefd op me. Elke avond word ik helemaal lek geprikt en verschijnen er bulten zo groot als eieren op m’n benen en armen. Inmiddels ziet het eruit alsof m’n enkel aan het afsterven is. Lang leve het tropisch klimaat.

  • 21 Maart 2010 - 20:01

    Sylvia:

    wat een avonturen in zo'n korte tijd! klinkt wel spannend allemaal! succes met je stage! Geen deet mee tegen de muggen? xx

  • 21 Maart 2010 - 20:29

    Pappa En Mamma:

    Zeuren helpt,jippie!
    Wij hebben echt vreselijk schik gehad om je tweede reis-verslag, echt heel grappig!
    Blijf schrijven, Kim!!!
    Veel succes, morgen met je eerste stage-dag.
    Hopelijk zijn alle vliegende en kruipende gespuis "klaar"met je zoeken zij een nieuw "lekker" slachtoffer. Liefs en kus van je padres

  • 21 Maart 2010 - 21:45

    Pappa:

    mooie foto's kim!

  • 22 Maart 2010 - 07:33

    Marjan Vr V Tonneke:

    Spannend wat jij allemaal zo meemaakt,Maar wel heel leerzaam.Ik lees wel veilig met je mee oke.

  • 22 Maart 2010 - 09:41

    Marleen:

    kim, serieus, ik lach me gek:D
    ik mail je vandaag nog(L)(K)

  • 22 Maart 2010 - 10:51

    Oma:

    Liefste Kim,
    Wat een geweldig reisverslag.Mooie foto's!
    Binnenkort hoop ik met je te skypen.
    zeg maar tegen Stef dat ik een fan van hem ben geworden,nadat ik ( voor het eerst)Metropolis had gezien.Echt een programma met inhoud!
    "Knappe kerel" trouwens, dit mag een oma van 82 jaar, zonder te blozen wel even melden ( maar....dit is een prettige bijkomstigheid wat zijn programma betreft )
    Hopelijk leer je veel van je stage, liefs oma xxxxxx

  • 24 Maart 2010 - 13:02

    Samantha:

    Hoi Kim,
    Wat een prachtige foto's en een super verslag. Leuk om te lezen. (moest van je moeder!!!) Heb je een leuke stage plek? Doe maar voorzichtig met al die 'rare' vogels die je allemaal tegen kom. Susses verder en veel plezier. groetjes van je (tante) Samantha

  • 24 Maart 2010 - 13:13

    DEX Niet Anne&eric:

    Het was heel leuk in spanje/madrid.Het eeten was foral erg leker!
    Zo ga ik weer naar klimen.(bij mountain network)
    Het wiekend wil ik heel graag skypen wand ik misje
    erig!HEEEEEEEEEEEEEEEEL
    VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLL
    LIEIEIEIEIEIEIEIEVVVEEN
    Kusjes van dex
    &
    anne
    en
    Eeic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


  • 25 Maart 2010 - 15:37

    Esther:

    Ha Kimmie,

    Ik heb weer volop genoten van je reisverslag. Je brengt het zo goed dat ik benieuwd ben naar meer. Zeker omdat wij hier niet zoveel spannends mee maken..... Tot dat er post kwam van tante Kim. Geweldig zo'n kreukend pakketje met 4 prachtige grote mooie postzegels. Dat moet wel van ver komen. Sam heb ik je lieve kaart voorgelezen en was best wel weer onder de indruk van: "van de leukste tante Kim" Ik zag hem denken...Wat zou er voor spannends in die enveloppe zitten van die leuke tante Kim waar je muziek mee schijnt te kunnen maken.
    Ik heb verschrikkelijk gelachen om het koppie van Sam toen hij tig stukjes tamboerijn te voorschijn haalde en zich afvroeg of hij daar iets mee kon doen.
    Ik heb hem uitgelegd dat er waarschijnlijk een koffer in het vliegtuig op het postpakketje heeft gelegen. Hij pakte je kaart en zei: "Lieve tante Kim, er zitten leuke kindjes in mijn klas en die zijn heeel slim. Verder las hij de kaart voor waar ik niet zo heel veel van verstond. Misschien maar beter zo?!

    Hele dikke kusknuffel van ons allemaal en geniet van je stage. Lijkt me een leuke vent die Stef!

    X Es

  • 25 Maart 2010 - 18:20

    Enkel Je Enkel?:

    Och kim...een enkeltje meer of minder. Het zou toch geen enkele reis worden?
    Tsjeemig te pemig zeg. Doodskisten, afstervende enkels, wegen die niet op hun plaats blijven liggen, kwijlende wannabe oorlogshelden en likkende herten (volgens mij DE ingredienten voor een nieuwe Giphart).

    In m'n vorige bericht heb ik misschien laten blijken een beetje jaloers op je te zijn maar, dat neem ik bij deze direct terug.
    Geen verdwaalde begraafplaatsen hier, onze oorlogshelden praten keurig zonder consumptie, de herten in Nederland weten hoe smerig likken kan zijn (kan), je raakt hier (ook zonder tomtom) in principe nooit de weg kwijt en de laatste keer dat ik heb gekeken waren mijn enkels allebei nog springlevend!

    Het enige wat we hier in Nederland eigenlijk missen IS een nieuwe Giphart. Daarom: snel weer gezond en vol nieuwe verhalen terug naar hier komen!

    Heel erg genoten van je laatste reisverslag..ik mis je wel een beetje.
    Dikke kus van je grooootste broer

  • 29 Maart 2010 - 18:21

    Irma Collega Moeders:

    hoi kim ook al kennen we elkaar niet,ik ben de keukenprinses van strammer en je moeder verteld altijd zo anthousiast over je dat ik toch ook maar eens moest kijken nou dat is het zeker waard leuk die verslagen om te lezen en die prachtige foto'"s ,veel werkplezier en ik ga je zeker volgen succes

  • 30 Maart 2010 - 20:49

    Sake:


    Mocht je vanavond moeilijk de slaap kunnen vatten dan adviseer ik je onderstaand bericht helemaal uit te lezen (gaat je waarschijnlijk niet eens lukken)
    Hoi kim...
    We hadden afgesproken dat ik ook wat vaker iets zou posten. Dus daar gaan we:
    Vandaag een standaard dag gehad. Vanmorgen om 7.00 even een kop kofie gedaan en met een uitvoerder even snel een werkoverleg gehad. Dit werk was net een week eerder begonnen en direct al bleek dat van de prachtige (en waarschijnlijk erg dure) tekening (gemaakt door architectenburo Muhren en Bode) zo goed als niets klopte. De klus omvatte het verhogen van een bestaande uitbouw middels een kap (er moest een punt dakje opkomen zeg maar). Nu bleek dat de bestaande uitbouw maar liefst 6 vierkante meter groter was dan op tekening was aangegeven. Dat is klote want mijn offerte was uiteraard uitgegaan van deze (foute) tekening. Ik moest dus al direct aangeven dat alles iets duurder zou worden. Nu zul je begrijpen dat door (voornamelijk) de bouwfraude, het vertrouwen in aannemers aanzienlijk is afgenomen. Een aannemer die meerwerk meldt is bij voorbaat al een oplichter. Bah. Ik ben (zo af en toe) goudeerlijk! Dit voorval had dus al direct een kleine barst in onze relatie tot gevolg. Gelukkig heb ik daar mijn uitvoeders voor om tijdens de bouw dit gevoel weer langzaam weg te nemen.
    Ik melde danook tijdens het werkoverleg vanmorgen dat de uitvoeder vooral vriendelijk en klantgericht met deze opdrachtgever moest omgaan. Toen ben ik van 7.30 uur tot 9.00 uur gaan rekenen (calculeren) en had ik om 9.15 uur mn eerste bouwvergadering. Deze duurde tot bijna 12.00 uur en ging zoals gewoonlijk alleen maar over geld. De inhoud is echt super onintressant.
    Toen lekker even een paar boterhammen gegeten om daarna de volgende vergadering in te moeten welke (hoe raad je het) weer alleen maar over geld moest gaan. Bah Bah Bah. Uiteindelijk kon ik om 15.00 uur eindelijk weer een werkbezoek beginnen (altijd leuk). Dit werk begint aardig op te schieten en omvat de nieuwbouw van een riante villa (1500 m3!). Daar heb ik lekker even de planning kunnen doornemen om daarna nog 2 opnames te kunnen doen (een lekkend dakkapel en een offerte opname voor het vervangen van 4 kozijnen). Toen was het alweer 18.00 uur en kon ik lekker naar huis.
    Zo zie je maar weer Kim. Holland heeft zn charmes.
    Groeten vanaf de Kromme Sloot maar weer.

  • 31 Maart 2010 - 08:16

    Sheby:

    Hai reiziger!
    Hoe bevalt je stage, want nu ik dit schrijf ben je alweer 9 dagen geleden begonnen. Het kan vast alleen maar erg leuk zijn!
    En wat een leuk 2e verslag zeg. Ik kan niet zo mooi schrijven als jij dat kan maar dacht wel even een berichtje te sturen. Heerlijk om te lezen dat je je zo goed vermaak en al zoveel heb meegemaakt in zo'n korte tijd.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Na een boel heerlijke zonnige en redelijk warme dagen (zo rond de 10 a 14 graden...) is het nu weer herfstig met veel harde wind en regen. Je mis dus niks. De kids gaan lekker op school en verder loopt het lekker. Zaterdag gaan we naar Sake en Esther en komt de rest van de familie daar ook. de enige die moet ontbreken dat ben jij! Maar we zullen het vast over je hebben zodat je er toch ook bij ben, goed?

    Geniet lekker, en schrijf wat regelmatiger de verslagen...

    Kus Sheby, Duke, Joy en Paul

  • 31 Maart 2010 - 09:04

    Kim:

    vol op genoten van jouw verslag collega van jouw moeder astrid

  • 31 Maart 2010 - 09:04

    Kim:

    vol op genoten van jouw verslag collega van jouw moeder astrid

  • 31 Maart 2010 - 09:04

    Kim:

    vol op genoten van jouw verslag collega van jouw moeder astrid

  • 31 Maart 2010 - 10:19

    Demis:

    Hey Kim,

    Leuk te lezen dat je het naar je zin hebt daar.
    Geniet ervan !

    p.s. er zit stof op de sensor van je camera, in het menu kan je de sensor open zetten, lens eraf halen en even droog lucht erin blazen ( met je mond ) dan is ie weer schoon, en is de vlek uit je foto's weg (links onderaan)

    groetjes !

  • 04 April 2010 - 11:11

    Tante Jeannette:

    lieve kim jij maakt nog eens wat mee ik heb het verslag van je moeder gekregen volgens mij had ze dat in haar jonge tijd ook wel gewild wat jij nu beleefd ik trouwens ook hoor ik hoop nog meer van je te horengroetjesjeannetteen gerard

  • 05 April 2010 - 18:39

    Laurence:

    Hoi Kim,

    We kennen mekaar niet maar moet van je lieve moeder een stukje schrijven(collega van je moeder)haha .Wat mooie fotos zeg...en leuke ervaring voor je.
    Doe je voorzichtig met alles.en geniet er ook tussen door.
    Heel veel liefs,Laurence

  • 05 April 2010 - 18:46

    Je Madre:

    Hola Kim,
    Alle aardige collega's zeggen, dat ze van mij MOETEN schrijven.....
    Maar.....dit is natuurlijk niet waar!!!
    Ze zijn allemaal VRESELIJK nieuwsgierig!
    Adios xjes je madre e padre xxxxx

  • 06 April 2010 - 10:18

    Marlena:

    durlin' wanneer ga je weer schrijven! ik ga je vanavond mailen (sorry voor de vertraging) kep weer een leuk verhaaltje klaarliggen;) oeh en ik had laatst metropolis gekeken, vet leuk programma!xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Stage in Nicaragua

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2010

Into the wild: Dick en Ton op avontuur

20 Mei 2010

Leaving Managua

24 April 2010

Managua hermosa

10 April 2010

Stage en semana Santa

21 Maart 2010

Freakshow en vulkanen
Kim

Actief sinds 08 Maart 2010
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 20288

Voorgaande reizen:

07 Maart 2010 - 08 Augustus 2010

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: