Managua hermosa - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Kim Haan - WaarBenJij.nu Managua hermosa - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Kim Haan - WaarBenJij.nu

Managua hermosa

Door: kimdehaan

Blijf op de hoogte en volg Kim

24 April 2010 | Nicaragua, Managua

Ik heb me vergist. Ik heb me heel erg vergist. Al die lelijke dingen die ik over Managua gezegd heb, zijn namelijk niet waar. Een enge, lelijke, kille stad, klopt helemaal niets van. De afgelopen weken heb ik een nieuwe kant van mijn woonplaats ontdekt, namelijk de leuke, bruisende, culturele kant. Elke dag is er wel iets te doen, een gratis concert, film, documentaire of boekpresentatie. Ik heb me nog geen enkele keer onveilig gevoeld en als ik verdwaal, is er altijd wel iemand die me de weg wijst. En dat niet kunnen lopen in de stad, daar ben ik inmiddels wel aan gewend. Daarnaast heb ik twee huisgenoten met een auto (die ik vaak misbruik) en taxi’s zijn hier belachelijk goedkoop. Managua is zo’n nare stad nog niet, het is gewoon even wennen.

Ik heb een nieuwe huisgenoot. Ze heet Claudia en komt uit Texas. Ik heb altijd zo m’n vooroordelen over Amerikanen en ik moet zeggen dat deze in eerste instantie ook werden bevestigd. Drie weken geleden ontmoette ik haar voor het eerst in mijn huis. Ze stelde zich voor en vroeg me wat ik hier deed, in het Spaans. Amerikanen zouden geen andere taal moeten spreken, dat klinkt namelijk zo lelijk, het doet gewoon pijn. Die Leidse rrrrrrrrrrrr, die gaat nooit weg, NOOIT! Dus ik ging zo snel mogelijk over op Engels. Haar reactie op alles wat ik zei was, ooooo my god, that is sooo coool! Nu snap ik dat ik best cool ben, maar serieus dit ging te ver. Ik vertelde haar over mijn stage en dat ik eerst een paar weken had gereisd. Toen ze hoorde dat ik mijn eerste dag in Managua de bus had gepakt (grote schrik), zei ze, Wow, you are so incredibly brave! Wie wil dat nou niet, een huisgenoot die je de hele dag complimenten geeft.

Inmiddels heb ik haar beter leren kennen en het is best een leuke meid. Ze blijft hier een jaar om onderzoek te doen voor haar PhD. Net als ik is ze redelijk vriendloos hier (alhoewel het begint te komen) dus ze wil altijd wel iets doen. Vorige week zijn we naar de Mercado Roberto Huembes geweest, een hele grote markt waar werkelijk alles wordt verkocht. Van vers fruit, tot varkenshoofden en van heerlijke hangmatten tot de meest lelijke zelfbereide kleding. We liepen door de markt en hadden al aardig wat fruit gekocht toen ik opeens kippetjes zag. Ze zaten vast met een touw aan hun poten en keken me bedroefd aan. Meteen kwam de boerin in mij naar boven en kreeg ik het briljante idee om een kip te kopen voor in onze tuin. We hebben toch genoeg ruimte waar we niets mee doen. Claudia vond het een goed idee maar misschien moesten we het eerst met de andere twee huisgenoten overleggen. Thuis aangekomen vertelde ik het aan Esa, die meteen nog enthousiaster was dan ik. Hij ging onmiddellijk op zoek naar een geschikte plek in de tuin waar we het hok konden bouwen. Die had hij snel gevonden. Project Chicken was geboren. Op internet zochten we naar bouwinstructies en we na lang overleg besloten we dat 3 kippen het perfecte aantal zou zijn. Onze ander huisgenoot, Ottoniel, was iets minder enthousiast maar hij vond het allemaal wel best. Elke dag verse eitjes vond hij wel leuk klinken.
Dit weekend zou Project Chicken van start gaan. Maar Ottoniel aka Sjaak Afhaak heeft opeens z’n bedenkingen. Elke keer als we over onze kippen beginnen, zegt hij dat ie ze gaat opeten. Waarschijnlijk ziet hij het hele idee niet zitten maar durft hij dat niet te zeggen. Ik zie hem in ieder geval niet zelf een kip slachten. In plaats van een kippenhok bouwen in de hete zon, ga ik dit weekend zwemmen in Laguna de Apoyo (vulkaankratermeer), echt heel vervelend. Misschien bedenkt Ottoniel zich volgende week wel en kunnen we alsnog beginnen met het bouwen van een huis voor onze toekomstige huisdieren. En ja, een kip is een huisdier.

Die avond ben ik met m’n huisgenoten naar concert gegaan van Los Pericos, een Argentijnse ska/reggae band. Dat was echt tof! De band speelde buiten op een grasveld, ik kreeg meteen weer het Lowlands gevoel. Een rum-cola kostte ongeveer 50 dollar cent (60% rum en 40 % cola) dus ik was na drie drankjes al behoorlijk aangeschoten. In het voorprogramma speelde een Nicaraguaanse rockband. Vier mooiboys die Engelse liedjes zongen over hun verloren liefdes. Het publiek reageerde niet zo enthousiast: ‘he man, ga eens in het Spaans zingen, ik versta je niet!’ was een veel voorkomende reactie. Gelukkig waren na een half uurtje de liedjes alweer op en kwamen de echte artiesten. Los Pericos dus, serieus een leuke band met veel blaasinstrumenten. Ik ben meteen fan geworden. Na een uurtje spelen viel de stroom uit (dat komt hier nogal regelmatig voor), maar ze gingen gewoon door terwijl iedereen doodstil was. Gelukkig duurde de stroomuitval maar een paar minuten.

Verder gaat alles zo z’n gangetje. Op stage gaat alles goed. Mijn collega’s zijn zo hilarisch. Gisteren heb ik alle mogelijke Spaanse varianten voor piemel en kut geleerd. Dus ook m’n Spaans gaat nog steeds goed vooruit. Na werk doe ik doordeweeks niet zoveel. Beetje eten met huisgenoten, naar een gratis film of gewoon slapen. In het weekend gaan we meestal zwemmen, biertjes drinken en naar de bios. Ik wil alleen zo graag dansen! Ik wil stappen in een grote club (en die hebben ze hier in overvloed!) maar niemand houdt van dansen. Over dansen gesproken. Claudia en ik gaan in mei op salsales. Een cursus van een maand, vier dagen in de week. Wat zal ik me een houten klaas voelen tussen al die soepele Latijns-Amerikaanse heupen.
Yoga was niks. We hadden priveles en het leek meer op mediteren. De lerares vertelde zweverige verhaaltjes als, ‘je loopt nu op het strand, de wind waait door je haren blablabla. In het Spaans. Als ik verhaaltjes in m’n hoofd wil bedenken, doe ik dat thuis wel. Niet voor herhaling vatbaar dus.

Nou poepjes, ik zal een paar foto’s uploaden van m’n werk (we hadden laatst een verjaardag) en van het prachtige Laguna de Apoyo. Ooo en als grote verrassing, de insecten en andere beestjes!

  • 24 April 2010 - 16:50

    Mamma & Pappa:

    Hola Kim,

    Muchisimas gracias voor het
    leesplezier dat jij ons weer geeft.

    Oh wat was het weer leuk!
    Jammer dat ik ( mamma ) zo snel kan lezen.

    Het is weer een mooi verhaal! ( Marleen bedankt...Kim luistert goed naar jou! )

    Veel plezier dit weekend!

    Adios dikke x van pappa & mamma xxxxxxxxxxxxxxxxx


  • 24 April 2010 - 16:55

    Je Pappie:

    Lieve schatje,

    Wat een mooie plaatjes van de dieren die in jou kamer huizen!

    Je weet het he: geen betere buur dan de natuur!

    Een kus van je padre xxxxx

  • 25 April 2010 - 00:46

    Kirsten:

    Heeeey Kimmeh! Haha, ik moest zo lachen om je verhaal! Maar klinkt helemaal tof zo man, je hebt je draai helemaal gevonden! :D kuss

  • 25 April 2010 - 10:49

    Annemiek:

    Ha die Kim!

    Wat goed om te lezen dat Managua toch minder onveilig/lelijk/vervelend is dan je (en ik ook moet ik toegeven..) eerst dacht!
    Als je wil dansen moet je gewoon ff een weekendje terug naar Granada volgens mij, Mauricio wil vást wel met je dansen dan ;-)
    Ik ben sinds woensdag terug in Nederland, raar hoor! Blijf nog maar lekker even in Nicaragua en geniet van alles, en vooral de rum! :)
    Liefs,
    Annemiek

  • 25 April 2010 - 11:40

    Oma:

    Lieve Kim,

    Wat een fantastische verhalen weer.
    Breng je belevenissen in boekvorm uit en ik ben de eerste die hem koopt!

    Ben benieuwd hoe het met het kippen-project afloopt.

    Doe O ( Sjaak Afhaak ) maar niet de groeten van mij, de rest wel hoor!
    Ik sta voor 100% achter dit project!.

    Het doet mij denken aan kippie 2 die een haan blijkt te zijn. Hij pakt alle kippen en wordt vast op den duur de baas. ( Hij heeft maling aan de haan die het nu nog voor het zeggen heeft )

    Alles goed hier ik zit nog
    steeds op de gym, met oudjes van bijna 90 jaar.
    een heeft laatst haar heup gebroken en een andere gym-collega is uit haar elektrische wagentje gevallen en zit in het ZH.
    Je leest wel: jouw oma maakt ook spannende dingen mee!

    Ik wil graag vernemen hoe de salsa-lessen gaan bevallen misschien moet ik ook overstappen op zoiets.
    Alhoewel de gym bevalt ij prima.

    Gisteren weer naar Metropolis gekeken, erg leuk weer. Ik blijf fan van Stef.

    Tot het volgende verhaal Kim!!!

    Veel plezier en hou mij op de hoogte van alle leuke en minder leuke voorvallen.

    Veel liefs van oma xxxxxxxxxxxxx


  • 25 April 2010 - 13:08

    Eef:

    Hoi lieve Kimmie! Wat een mooie verhalen weer :-) En ik snap heel goed dat je wilt dansen!! Wil er dan helemaal niemand mee?! Ga lekker alleen! Als jij eenmaal danst, maak je met iedereen vrienden :p Ik mis wel het dansen met jou dus beeld me maar in dat ik bij je ben in die grote club! Dikke kus en liefs! XX

  • 25 April 2010 - 13:08

    Eef:

    Ps: succes met de kippetjes hihi :-D

  • 26 April 2010 - 07:22

    Marleen:

    lekkertje! wat een heerlijke verhalen weer hiha:P en wat een mooie fotos van die beestjes, voor de titel dood helaas vind ik erg sterk
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 27 April 2010 - 04:01

    Pappa & Mamma:

    Lieve jarige Kim,

    HIEPERDEPIEP HOERA!!!!
    In Nederland ben jij nu al jarig, over goed 2 uurtjes gaat jouw verjaardag in Nicaragua pas in.
    Hartelijk gefeliciteerd, maak er een mooie dag van, trakteer je nog op je werk?

    Misschien kun je vanavond ergens gaan Dansen met een een groepje of een feestje in je tuin geven?

    We vinden het jammer dat we er niet bij kunnen zijn maar....vieren jouw 22ste verjaardag in juni gewoon nog een x!!!
    PROOST!!

    Veel liefs e een dikke kus van de padres xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 27 April 2010 - 10:57

    Oma:

    Lieve Kim,

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en dat je het nog maar heel vaak mag vieren en...... dat ik er dan ook nog bij kan zijn!

    Ik mis je wel vandaag omdat ik je niet kan feliciteren met een dikke kus.

    Het is vandaag in Akersloot prachtig weer en ik ben al lekker bruin. Ik ben nu bij je ouders en wij genieten van de kloeke kip en haar 10 kuikens, ze lopen, heel mans, buiten te scharrelen.
    Zit er al schot in het "chicken-project"?

    Hele fiine dag, maak er iets moois van!

    Liefs van oma xxxxxxxxxxxxx

  • 27 April 2010 - 19:34

    Irma:

    hoi,leuk verslag weer vooral dat kippenidee is erg leuk zal het er ooit wel komen!!!
    en dat salsa lijkt mij ook leuker als die yoga maar ja niet geschoten is altijd mis,ook weer mooie foto's laat je niet te veel enge beesten aan je pa en ma zien anders komen ze jou nooit eens opzoeken?
    nou veel succes daar weer en de groetjes van de strammerkeukenprinses.

  • 28 April 2010 - 19:26

    Samantha:

    Hoi Kim,
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag! Nog wat gekregen van je huisgenoten.......een paar kippetjes bijvoorbeeld!
    Wat vervelend al die schattige maar o zo viese huisdieren. Meneer salamander ziet er heel lief uit hoor maar niet in je slaapkamer. Die dode kever nog een plechtige begravenis gegeven? Veel plezier en succes met je salsa lessen. xxx je grote tante Samantha

  • 29 April 2010 - 17:32

    Sylvia:

    Kippen, wat een goed idee! Doen jullie niet aan meeste stemmen gelden? Ik heb ook een keer zo'n yoga cursus gedaan, met een vrouw die vond dat Nederlanders allemaal zo stug waren doordat er zoveel klei in de grond zit hier. Mooi dat je je nu zo fijn voelt in Managua! xxxxx

  • 02 Mei 2010 - 20:26

    Esther:

    Ha Kim,
    Leuk weer van je te horen en ik heb de indruk dat het wel lekker met je gaat. Nog van harte gefeliciteerd, ik was het spoor weer bijster. Vlak voordat we een lang weekend naar Overijssel gingen kreeg Sam je kado over de post. En ja hoor, hij is heel. Lief van je. Hij vind het erg leuk post van je te ontvangen merk ik. Ik geniet weer van je spannede berichten! Dikke kus Esther

  • 04 Mei 2010 - 11:37

    Dex Oma &opa:

    lieve kim.

    mooie fotos!
    Vooral meneer salamander.
    Ik ben bij oma in
    Akersloot.
    Dat boek die je me had gestuurd wou oma ook graag.
    Ik heb al een kalender
    ge maakt(Elke dag zet ik een kruisje in een vakje)
    (Zo-)dag!!!!!!!

    VEEL LIEFS DEX DAAAAAAAG!


  • 05 Mei 2010 - 13:59

    Pappa & Mamma:

    Hola Kim,

    Wij willen een nieuw leuk verhaal met je belevenissen en.... natuurlijk ook Foto's foto's foto's!!!!

    Hopen dat alles goed gaat met je en dat je het heerlijk naar je zin hebt.

    Liefs en x van de padres
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 16 Mei 2010 - 13:23

    Sake:

    Hoi Kim,
    Eindelijk weer eens een reactie van je broer. Het heeft een beetje “gerommeld” in huize Verpalen maar nu gaat het allemaal weer een stuk beter. Ik las ergens dat je een anonieme geldschieter hebt die (indien nodig) een tussentijdse retourvlucht zou kunnen financieren in het uiterst waarschijnlijke geval dat Holland wereldkampioen wordt. Ik vraag mij echter af of de vlucht alleen wel kostendekkend is. Zoals je waarschijnlijk wel weet wordt er in geval van winst ook van de fans verwacht dat er een drankje wordt genuttigd. En wel 2 ook. Dit zijn volgens mij kosten welke niet worden gedekt door “het geheime briefje”. Hier zou ik je eventueel bij kunnen helpen. Speciaal om jou de gelegenheid te bieden een extra centje bij te verdienen heb ik iets bedacht waarbij jouw onnavolgbare voetbalkennis je enorm goed van pas zal komen. De Kops aannemers WK 2010 VOETBALPOOL!! Ga naar www.kopsaannemers.nl en klik op WK2010. Hier lees je verder alles. Normaal kost deelname je het astronomische bedrag van 10,00 euro. Gelukkig ben ik (je broer) de financieel directeur en bestuursvoorzitter van deze voetbalpool en zie ik wel mogelijkheden om even zoals dat heet “met de boeken te rommelen”. Je hoeft jezelf dus alleen maar even te registreren en doet daarna direct voor het grote geld mee. Zie dit maar als een veel te laat verjaardag kado. Zoals je wel begrijpt zul je er sowieso niet met de hoofdprijs vandoor gaan (die ga ik zelf winnen), maar de 2e prijs is ook ruim voldoende om jezelf tijdens de festiviteiten te voorzien van de nodige versnaperingen. Succes en groetjes van Sake

  • 16 Mei 2010 - 19:56

    Marja:

    Hoi Kim,
    Ik ben even aan het kijken wat Sylvia's vriendinnen allemaal meemaken, en
    wat een geweldige verhalen lees ik van je!
    Wat zullen jullie elkaar over een paar maanden veel te vertellen hebben.
    Veel plezier nog!

    Groetjes, Marja

  • 19 Mei 2010 - 20:41

    Lida:

    Via de site van Kir en Mau bij jouw reisverslagen terecht gekomen. Prima stage, zo te lezen met leuke collega's en verder veel gezelligheid en grappige dingen. Heel veel plezier nog. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Stage in Nicaragua

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2010

Into the wild: Dick en Ton op avontuur

20 Mei 2010

Leaving Managua

24 April 2010

Managua hermosa

10 April 2010

Stage en semana Santa

21 Maart 2010

Freakshow en vulkanen
Kim

Actief sinds 08 Maart 2010
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 20286

Voorgaande reizen:

07 Maart 2010 - 08 Augustus 2010

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: