Stage en semana Santa - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Kim Haan - WaarBenJij.nu Stage en semana Santa - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Kim Haan - WaarBenJij.nu

Stage en semana Santa

Door: kimdehaan

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 April 2010 | Nicaragua, Managua

Sorry sorry dat ik zo lang niet heb geschreven, maar ik had gewoon geen zin :p. Het grote nadeel als je een tijdje niet schrijft, is dat er in de tussentijd alweer zoveel gebeurd is, dat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen. Bij het begin dan maar….

Drie weken geleden ben ik officieel met mijn stage begonnen. Stef haalde me die maandag op aangezien ik nog niet wist waar het kantoor was (en ze hier geen straatnamen hebben, dus googlemaps heb je niks aan). Daar werd ik hartelijk ontvangen door mijn vijf nieuwe collega’s. Er werken drie vrouwen vast in dienst en twee jongens die ook stage lopen.
Ik kon meteen beginnen met het monteren van een aflevering van Metropolis Nicaragua. Het programma wordt hier ook gemaakt voor Nicaraguaanse televisie. Een groot succes (1 miljoen kijkers). Ik moest een mix maken van internationale en Nicaraguaanse reportages. Deze reportage ging over humor en dat was nogal lastig. De reportage bevat namelijk nogal veel straatinterviews waarin mensen een grap vertellen. Grappen over Nicaraguaanse liedjes, bekende uitspraken en vieze woorden. Grappen die ik dus niet snapte! Die vieze woorden staan niet in mijn woordenboek en die liedjes heb ik nog nooit gehoord. Mijn eerste montage klopte dan ook niet helemaal. Mijn collega heeft even uitgelegd wat alles betekend en toen ging het gelukkig wel goed. En ik heb natuurlijk mijn spaanse vulgaire vocabulaire flink vergroot. Het is trouwens een heel leuk programma om te monteren. Ze gebruiken veel effecten en een snelle afwisseling. Goed dit is misschien niet zo boeiend voor jullie. Het is sowieso tof om al die buitenlandse reportages te kunnen zien. Japanners zijn echt gestoord.

Verder ben ik met Stef en de cameraman die week de straat opgegaan in Masaya om een filmpje te maken voor DWDD. DWDD promoot het programma Metropolis in Nederland ontzettend want het ging niet zo goed met de kijkcijfers. Ik promoot het bij deze trouwens ook. Iedereen zaterdagavond 20.30 Metropolis! Hartstikke leuk programma! Maar goed, als bedankje wilde Stef dus een filmpje maken voor DWDD. Met 2 foto’s van Marc-Marie Huijbregts en Mathijs van Nieuwkerk ging hij de straat op mensen te vragen wat ze van deze heren vonden. Mensen gaven echt de meest bizarre antwoorden als ‘het lijkt net alsof er takken uit z’n hoofd groeien’ of ‘hij ziet eruit als een wijs man’. Echt hilarisch. Op dat moment kon ik ook meteen merken hoe populair Metropolis hier is. Iedereen die Stef zag lopen, schreeuwde ‘Hola Metropolis!’. Daarnaast wilde iedereen ook dolgraag z’n woordje doen voor de camera, echt zo anders dan die cameraschuwe Hollanders.
Het filmpje was uiteindelijk heel erg grappig geworden. Ze hebben er een klein stukje van uitgezonden bij DWDD.

Zoals jullie kunnen lezen, bevalt mijn stage erg goed. Mijn collega’s zijn ook heel aardig en grappig. Daarnaast is het een heel jong bedrijf, de oudste persoon is 30. Ik was trouwens zo ontzettend bang dat ik niet zou functioneren door mijn matige Spaans. Maar ik moet zeggen, het valt me alles mee. Heb deze week een ander item gemonteerd en het was meteen goed (opluchting). Daarnaast leer ik echt veel omdat ik 24/7 alleen maar Spaans spreek.

Na nog maar anderhalve week gewerkt te hebben, had ik opeens 4 dagen vakantie. Het was Semana Santa (heilige week) en dan is iedereen op donderdag en vrijdag vrij. Ik besloot lekker naar de kust in San Juan del sur te gaan om bij te kleuren. Iedereen waarschuwde me dat het overbevolkt zou zijn en dat ik zonder reservering nooit een hostel zou kunnen vinden omdat heel Nicaragua naar de kust vertrok in die week. Niets bleek minder waar, aangekomen in San Juan kon ik bij het eerste de beste hostel meteen inchecken.

In het hostel heb ik meteen leuke backpackers ontmoet. Twee gestoorde meiden uit Brazilië en Ierland die al een half jaar lang non-stop aan het reizen en drinken zijn. Die avond zijn we uitgegaan. Overal op het strand werd er flink gefeest. Dit is wat men hier doet tijdens een heilige week, zuipen en dansen in plaats van bidden en de Bijbel lezen. Vond ik helemaal niet vervelend.
De volgende dag zijn we met een flinke kater met een pick up truck naar een prachtig verlaten strand gegaan om heerlijk in de schaduw onder een palmboom bij te komen. En daar ook mijn eerste duik in de Pacifische oceaan genomen. De zee is wild zeg! Super hoge golven en dus ook veel surfers. Aan het einde van de dag heb ik daar de meest prachtige zonsondergang ooit gezien. Die avond weer hetzelfde riedeltje, dansen en drinken. De volgende dag werd ik wakker en wilde ik douchen. Maar ik kon mijn handdoek niet vinden. Ik overal zoeken, in de badkamer, in de dorm, in de keuken, maar hij was echt kwijt. Zal wel weer gejat zijn, dacht ik bij mezelf. Die Ierse griet had een 1 of andere Australische god meegenomen naar onze dorm (waar we met ongeveer 10 mensen sliepen) waar ze met hem in haar eenpersoons bed lag. Naakt, met alleen een handdoek over kont. Toen ik beter keek kwam die handdoek me wel heel bekend voor. Het was mijn handdoek! Ik wil niet weten wat ze ermee gedaan heeft, maar ik heb uiteindelijk een nieuwe gekocht aangezien ze toch nog wel een paar uur in coma lag.
Zondag moest ik helaas weer terug naar Managua. Het nadeel van zo’n korte vakantie is dat je allemaal leuke mensen ontmoet die vragen of je mee verder gaat reizen. Ik had meteen zin om nog meer van Nicaragua te ontdekken, maar dat komt in juli wel.

Nu zit ik in mijn tuin in Managua. Het is weekend en ik ga zo naar het zwembad, hmmm. Morgen ga ik waarschijnlijk met mijn huisgenoten zwemmen in een vulkaankratermeer. Schijnt super mooi te zijn, dus ik ben benieuwd. Mijn huis is nog steeds erg gezellig. Elke donderdagavond gaan we voetballen op een veldje, samen met nog 10 dikke Nicaraguaanse mannen. Ik ben het enige meiske en al die mannen zijn bang om me pijn te doen. Dus ze durven niet langs me als ik verdedig, heel erg schattig.
Maandag ga ik een yogales proberen. Denk niet dat het iets voor mij is maar er zit een mooi yogacentrum naast m’n huis waar het heel lekker ruikt. De lessen beginnen alleen wel om kwart over 6 ’s ochtends. Wat echt een belachelijke tijd is. Maar aangezien het hier toch zo warm is, word ik elke dag rond 7 uur wakker. Dus een uurtje eerder moet niet zoveel uitmaken. Denk ik….

Verder gaat het mijn vrienden de insecten ook erg goed. Ze vinden het nog steeds heel erg leuk in mijn kamer, ondanks dat ik zo’n anti-insecten ding in mijn stopcontact heb gestoken. Gisteren werd ik vergezeld door een vliegende spin (een grote!). Ik zal vanaf nu foto’s maken van alle beesten in mijn kamer, je weet niet wat je ziet.

Familie, vrienden, collega’s van m’n moeder, vriendinnen van m’n moeder en vage kennissen van m’n moeder, nogmaals erg bedankt voor alle leuke berichtjes.

Veel liefs uit Nicaragua

Ps. De foto’s zijn dit keer niet zo indrukwekkend aangezien ik een verschrikkelijk toestel mee had genomen dat de meest lelijke foto’s maakt.

  • 10 April 2010 - 17:50

    Marleen :

    liefje, ik mis je zo, heb vandaag gewinkeld en daarna rosebier gedronken bij mij achter op het grasveld, en ik wou dat jij erbij was geweest :( nu ben ik tipsy in mn eentje.. en wederom vind ik je verhalen prachtig, je schrijft zo leuk, heerlijkheidje! ik mail je zsm weer(L)

  • 10 April 2010 - 22:18

    De Padres :

    Hola Kim,

    Tante Nellie, oom Tini en oma waren hier vanavond op bezoek. Wij hebben met z'n allen je derde verslag gelezen en....wederom genoten!

    Het verhaal van "de verdwenen handdoek" deed het goed en ook "jouw donderdagavond voetbalgebeuren" is grappig om te lezen.

    Hopelijk vind je de yoga-les a.s. maandag plezierig.

    Doe al je insecten-vrienden de groeten!
    Je kunt ze vertellen dat er familie van je in juni op bezoek komt maar.....dat zij ons niet moeten gaan plagen met gezoem of geprik omdat wij oud en taai zijn!!!

    Adios en een dikke x van pappa & mamma xxxxxx


  • 11 April 2010 - 10:19

    Ellen B Akersloot:

    jeetje Kim heb je je huisgenoten afgeslacht??
    grappig deze fot onder je bericht.
    Zoals je misschien wel weet hebben we genoten vorige week tijdens het tennisuitje.
    Je had goed je mond gehouden..
    En je ma is een goed beeldhoudster. (helaas ging tijdens het maken van een gaatje in de steen haar werk in 2en)
    ik heb nu genoten van jou belevenissen En eh..ik heb ooit vroeg geprobeerd naar yoga te gaan....bij mij mislukt maar misschien is het wel iets voor jou groet

  • 11 April 2010 - 16:03

    Reini:

    ben trots een van de makers van metropolis te kennen. kan ik lekker over opscheppen. :P

  • 11 April 2010 - 19:33

    Trudy De Haan:

    nouw Kim je maak wel wat mee daar. en hoop dat je heel veel leer en geniet daar.ga je berichten steeds lezen. groetjes

  • 11 April 2010 - 20:38

    Ingrita:

    Kimmie! T klinkt echt zo ontzettend leuk :). Ben blij dat het je zo goed bevalt, zo te lezen heb je het echt naar je zin.

    Een toffe stage hebben is al helemaal meegenomen, kan je vertellen dat ik die van mij na 4,5 maand goed zat ben. Ze spreken ook geen Spaans, erg jammer ;). Leuk ook dat dat zo goed vooruit gaat!!!

    Ben blij voor je! Geniet ervan, tijd gaat sneller dan je denkt!

    Besitos de un pais tan frio!

  • 12 April 2010 - 17:52

    Shirley En John:

    Wow Kim, wat een avontuur daar! Heb de verhalen gehoord van je trotse ouders en we vinden het prachtig wat je daar allemaal voor kansen krijgt.

    Eén ding: houd het netjes, want anders moeten wij Dick iedere verjaardag weer troosten en geruststellen ..... !!!

    Heel veel plezier en geniet,

    Groetjes, John, Shirley, Maarten en Joop

  • 13 April 2010 - 17:33

    Jess:

    Lieve Kim! Ben altijd weer zo blij als je een verhaaltje schrijf :) Klinkt allemaal super daarzo! Ga zaterdag zeker ff metropolis kijken! Knap hoor!

    Dikke kus
    Jessie in the sky :P

  • 14 April 2010 - 08:39

    Sheby:

    Hai hai,

    Goed te lezen dat je je nog steeds zo vermaak!
    Hoe was je yoga-les, ben je heen geweest?
    Heerlijk te lezen dat je stage goed bevalt, je lekker ondernemend ben in je vrije dagen en weekenden, ga lekker zo door hoor!
    Hier gaat alles verder ook lekker. Het zonnetje doet nog steeds erg zijn best en met 13 a 14 graden genieten we volop, terwijl dat voor jou nu een vriezer is natuurlijk...

    Schrijf snel maar weer een stukje (je maak maar zin) zodat het thuisfront goed op de hoogte blijft van al jou belevenissen.
    Dikke kus van ons 4-en!

  • 15 April 2010 - 08:22

    Kirsten:

    Heeeeey lieve kimmeh! Het is weer genieten hoor je verhaal! Alhoewel je foto's wel oerlelijk waren inderdaad! :P Neeeehoor grapje, tuurlijk niet, ik vind de foto's altijd juist hartstikke leuk want dan krijgen we pas echt een goed beeld hoe 't is! xxxxx Ps. zonde van je handdoek :p

  • 16 April 2010 - 11:25

    Marleen:

    Kimmosss!
    Ik heb ff bijgelezen.. Klinkt supergoed! :D Ik mis overduidelijk weer heel wat.
    Die vliegende spinnen mag je trouwens wel daar houden. En dat die voetbalmannen bang voor je zijn, begrijp ik ergens ook wel hihi.
    Nou liefff gedraag je en ik spreek je snel!

  • 19 April 2010 - 08:37

    Irma Dekeukenprinses:

    hoii kim
    wat heb je weer een leuk en gezellig verslag geschreven.
    en wat een prachtige foto's van de ondergaande zon gaaf hoor.
    nou veel succes verder met je stage en bij de ochtend yoga en wij vermaken je moeder hier wel met al die strammer feestjesdoei doei tot je volgende verslag

  • 19 April 2010 - 11:02

    Marjan Vr. Tonneke:

    Hoi Kim,

    Leuk weer eens wat van je te horen.Spannend wat je allemaal weer meemaakt.
    Het programma metrapolis kijk ik inmiddels ook samen met Tim, want
    hij studeert nu sociale geografie en dit soort programma's sluit er wel een beetje bij aan
    Leuk om te horen dat het ook allemaal goed met je gaat. veel succes en ik kijk uit naar je volgende verslag.


  • 20 April 2010 - 17:27

    Jaap Hemelrijk:

    Goede avond Kim,

    wat schrijf jij lekker en wat heb je het gelukkig goed naar je zin. Wat een ervaring om zo n lange tijd in Nicaragua door te brengen. Jij hebt daar prachtig weer, maar wij worden op dit moment ook goed verwend door het mooie weer. Het ga je goed en tot de volgende keer, ik nu even de sportschool in en vanavond naar de wedstrijd Inter Milaan tegen Barcelona kijken.
    Groetjes, van Jaap, Els en Chantal

  • 24 April 2010 - 08:31

    Marleen:

    KIM! Schrijf jij snel eens weer een stukje, volgens mij snakt iedereen ernaar!!

  • 24 April 2010 - 13:45

    Mamma & Pappa:

    Buenos dias, senora Kim, je moet even wachten

    want.....ik wil eerst Marleen heeeeeel erg bedanken dat zij zeurt om een nieuw stukkie ( dan hoef ik dat niet te doen )
    Marleen,wij vinden je lief!!!Wanneer Kim terug is,mag je bij ons logeren en krijg je een lekker eitje van onze kippen en een wijntje.Je mag ook in ons nieuwe prieeltje zitten en nog veel meer...

    Zo Kim, alles nog steeds leuk in Nicaragua?
    Je mag weer fijn het weekend gaan vieren! Staan er nog mooie gebeurtenissen op het program?
    Wordt er deze dagen nog een kippenhok in elkaar getimmerd of ga je gewoon lekker luieren?

    Misschien handig om al deze vragen te beantwoorden in een nieuw....Si, claro!!!!
    Me hace ilusion.
    Espero que salga bien.

    Adios, veel liefs en x-en van de padres

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


  • 05 Mei 2010 - 21:06

    Emma Roorda:

    Hallo Kim,
    Hallo Kim,
    Ik voel me wel een beetje een gluurder. Bij de verhalen van Sylvia en Dorien zitten ook jouw verhalen. Ik woon op de Wagnerlaan naast de familie Mehrer, waar jij vroeger wel kwam. Ik vind het heel leuk om dit soort reisverhalen te lezen en foto's te bekijken. Wat gewaagd om alleen zo ver weg op stage te gaan, maar ook een ervaring voor je hele leven. Ik hoop dat je het goed vind, dat ik af en toe kijk. Veel succes en plezier natuurlijk! Van Emma Roorda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Managua

Stage in Nicaragua

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2010

Into the wild: Dick en Ton op avontuur

20 Mei 2010

Leaving Managua

24 April 2010

Managua hermosa

10 April 2010

Stage en semana Santa

21 Maart 2010

Freakshow en vulkanen
Kim

Actief sinds 08 Maart 2010
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 20283

Voorgaande reizen:

07 Maart 2010 - 08 Augustus 2010

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: